Alapozó mozgásterápia XVII. kerület (17.)
Alapozó mozgásterápia XVII. kerület (17.) területén – Feró-Finta Krisztina vagyok, óvodapedagógus és e speciális terápia szakértője. Az alapozó mozgásterápia célja a gyermekek fejlődésének támogatása a mozgáson keresztül, különösen azok számára, akik mozgáskoordinációs, figyelmi vagy tanulási nehézségekkel küzdenek. 17. kerületben (XVII.) várom azokat a szülőket, akik gyermekük számára hatékony fejlesztést keresnek, hogy a kicsik könnyebben vegyék az iskolai és mindennapi akadályokat.

Pedagógusként két fő dolog miatt szerettem meg az alapozó
mozgásterápiás módszereket:
1. Az alapozó mozgásterápiában a gyermekek ütemükben haladhatnak, hiszen itt nincs sürgető „tananyag,” amit adott időre kell teljesíteni. Minden gyermek onnan indul, ahol éppen tart, és a fejlesztés egészen addig tart, amíg idegrendszerük el nem éri a koruknak megfelelő érettségi szintet.
2. Az alapozó terápia során a tolerancia és empátia gyakorlása és elsajátítása fontos szerepet játszik. Mivel minden gyermek van jelen, mert bizonyos területeken nem működik, ahogy kortársai, úgy adunk arra, hogy megértsék és elfogadják azért egymást. Nincs szükség arra, hogy mindenki egyforma legyen; a fejlődést mindenki a saját mércéje szerint élheti meg. A gyermekeket az alapján értékeljük pozitívan, amit elértek, és nem aszerint, hogy hol tartanak a többiekhez. Így mindenki a saját ütemében léphet előre, és érheti el a megfelelő szintet.
Kiknek ajánlom az alapozó mozgásterápiát?
Az alapozó mozgásterápia egyénenként változó, és különböző okok miatt ajánlott. Az alábbi csoportok számára javaslom a felmérés:
- Iskolába készülő gyermekek: A mai iskolarendszer terhei miatt különösen fontos felmérés minden olyan gyermek számára, aki egy éven belül iskolába lép.
- Megkésett beszédfejlődés: Ajánlott azoknak, akiknek megkésett beszédfejlődésük volt, vagy logopédiai fejlesztés alatt az út.
- Megkésett mozgásfejlődés: Javasolt, ha kimaradtak bizonyos fejlődési szakaszok (kúszás, mászás).
- Aszimmetrikus mozgás: Ha a gyermek babakori mozgásai nem voltak szimmetrikusak (fejemelés, kúszás, mászás).
- Bátortalanság a mozgásban: Ajánlott azoknak, akik mozgásban ügyetlenek, gyakran elesnek.
- Iskolaéretlenség: Ha iskolaéretlenséget állapítottak meg meg náluk.
- Családban előforduló diszlexia: Ha van diszlexiás felmenő vagy testvér a családban.
- Domináns oldal kialakulásának hiánya: Ha 5 éves kor után még nem alakult ki a domináns oldal.
- Tájékozódási nehézségek: Ha a gyermek rosszul tájékozódik.
- Lassú munkatempó: Ajánlott, ha a gyermek munkatempója lassú.
- Kreatív tevékenységek iránti érdektelenség: Ha nem szeret rajzolni, barkácsolni, és ügyességben elmarad a kortársaitól (finommotorikában).
- Figyelemzavar: Ha a gyermek nehezen tartja a állandó, szétszórt, sokat mozog.
- Éjszakai szobatisztaság problémái: Az éjszakai szobatisztaság nem stabil.
- Idegrendszeri éretlenség: Ha idegrendszeri éretlenséget állapítottak meg.
Az elmúlt évek tapasztalatai és holisztikus szemlélete, valamint légzésterapeuta tanulmányaim alapján egy egyedi módszert dolgoztam ki. Ez a módszer tökéletesen kiegészíti az alapozó tornás foglalkozásokat. A program játékos keretek között, a magzati kort és a születési stresszeket feldolgozva kínál a pszichés gátak feloldására, kimondására és kijátszására, amely az alapozó tornára kerülés okai mögött állhatnak.
Alapozó mozgásterápia Terápia menete XVII. kerületben (17.):

Alapozó mozgásterápia XVII. kerület (17.) időpontfoglalás emailban:
Óvodapedagógia múltam miatt, közel áll hozzám az óvodás és kisiskolás korcsoport, de volt alkalmam
10-11-12 évesekkel is foglalkozni.
Az alapozó torna egy mozgáson alapuló, idegrendszeri érést elindító, terápiás foglalkozás. Heti 2x ,
1,5 óra keretében, a csecsemőkori mozgásoktól kezdve, az egyre bonyolultabb mozgásformákig jut el
a csoport egy tanévnyi idő alatt. Megfelelő számú ismétléssel és rendszerességgel, a gyermekek
idegrendszeri érése elindul azokon a területeken, ahol eddig megrekedt vagy lassabb volt.
Az elmúlt évek tapasztalatai, holisztikus szemléletem és légzésterapeuta tanulmányaim
eredményeként egy egyéni módszert dolgoztam ki, ami tökéletesen kiegészíti az alapozó terápiás
foglalkozásokat. Ez egy játékos, magzati kort és születési stresszeket feldolgozó foglalkozássorozat,
ahol lehetőség van feloldani, kimondani, kijátszani azokat a pszichés gátakat, amik a
mozgásügyetlenség, idegrendszeri éretlenség, megkésett beszédfejlődés hátterében állhatnak.
A folyamat egy felméréssel, és egy szülői anamnézissel indul, ezt követően lehet csoportba kerülni.
Vannak olyan helyzetek, ahol egyéni torna javasolt a csoportos foglalkozások előtt egy bizonyos ideig.
Alapozó mozgásterápia XVII. kerület (17.)
Hogy kiknek ajőnlott még?
– Mivel a mai iskolarendszer nagyon leterheli a gyerekeket, ezért ajánlom a felmérést
mindenkinek, aki 1 év múlva iskolába megy
– Akinek megkésett beszédfejlődése van/volt, illetve logopédiai fejlesztésre jár
– Megkésett mozgásfejlődés esetén, illetve, ha kimaradt valamelyik szakasz a fejlődés során (
kúszás , mászás)
– Nem volt szimmetrikus a mozgása babakori mozgásoknál (fejemelésnél, kúszásnál, mászásnál)
– Mozgásban bátortalan, ügyetlen, sokat esik
– Iskolaéretlenséget állapítottak meg nála
– Ha van a családba diszlexiás felmenő, testvér stb.
– Nem alakult még ki a domináns oldal 5 éves kor után
– Rosszul tájékozódik
– Lassú a munkatempója
Nem szeret rajzolni, barkácsolni, illetve ügyességben elmarad kortársaitól (finommotorikában)
– Nehezen tartja a figyelmét, szétszórt, sokat mozog
– Éjszakai szobatisztaság nem stabil
Idegrendszeri éretlenséget állapítottak meg nála. Az elmúlt évek tapasztalatai, holisztikus szemléletem és légzésterapeuta tanulmányaim eredményeként egy egyéni módszert dolgoztam ki, ami tökéletesen kiegészíti az alapozó tornás foglalkozásokat.

Mozgásterápia gyerekeknek!
Az alapozó mozgásterápia XVII. kerület (17.) – ajánlott azok számára, akik az alábbi területeken tapasztalnak nehézségeket:
- Autizmus spektrum zavar esetén: problémák a mozgásfejlődési elmaradások leküzdésében.
- Oxigénhiányos állapotban született gyermekeknek: támogatja a fejlődést és a mozgáskoordinációt.
- Szociális szorongással küzdő gyermekeknek: segít a mozgáson keresztüli önbizalom és biztonságérzet kialakításához.
- Térbeli tájékozódási nehézségek esetén: segíti a tájékozódási készségek fejlesztését.
- Iskolai feladatoknál tapasztalt lassú munkatempó esetén: elősegíti a súlyos feladatvégzést és a koncentrációs készségek erősítését.
- Figyelemzavar vagy koncentrációs problémák esetén: támogatja a figyelem fenntartását és a fókuszálási képességek javítását.
Ezekkel az alapozó mozgásterápia hatékonyan hatékonyan a gyermekek fejlődését, az összes kihívást az iskolai és mindennapi oktatási programokkal.

A mozgásterápia honnan ered?
Az alapozó mozgásterápia alapjait az 1960-as években az Amerikai Egyesült Államokban dolgozták ki. Carl Henry Delacato és Glenn Doman, a philadelphiai Rehabilitációs Központ szakértői, valamint Temple Fay idegsebész közreműködésével fejlődtek ki egy mozgásterápiás módszert, amely a gyermekek beszéd- és olvasásproblémáinak kezelését célozta meg. Dr. Marton Dévényi Éva és munkatársai – köztük oligofrénpedagógusok, logopédusok, szomatopedagógusok, pszichopedagógusok, konduktorok, tesztnevelők és gyógytestnevelők – folyamatosan bővítik az alapozó terápia módszertanát, az új fejlesztési területeket beépítve annak alkalmazási körébe.
Alapozó mozgásterápia és az alternatív gyógymódok közti kapcsolat:
Az alternatív gyógyászat és az alapozó mozgásterápia között közös alapelv, hogy mindkettő a test és a lélek egységét tartja szem előtt, és a természetes fejlődési folyamatokat támogatja. Az gyógyászat gyakran holisztikus alternatív szemléletű, azaz az egyén egészét figyelembe véve közelíti meg a testi-lelki egészség kérdéseit. Az alapozó mozgásterápia is ezt az elvet követi, hiszen a mozgáson keresztül nemcsak a fizikai, hanem az idegrendszeri és pszichés fejlődést is segíti. Mindkét módszer a türelem és az egyéni fejlődés fontosságát, hiszen a cél nem a gyors, hanem a tartós és harmonikus előrehaladás.
Regresszió az alapozó mozgásterápiában
Az alapozó terápia/fejlesztés egyes szakaszaiban megjelenik átmeneti regresszió ( visszalépés egy előző szintre ) a gyermeknél. Megnyilvánulhat ügyetlenségben, figyelmetlenségben, érzékenyebbé válhat, régebbi viselkedésmintákat újra felvehet (pl: bújósabb, babásabb ) 2-4 hétig tart.
Alapvetően ez egy jó hír, örömmel érdemes fogadni, mert ez egy látványos jel, hogy hat az alapozó módszer az idegrendszerre. Tudományos háttere az, hogy a torna első fázisában leépíti az adott korban primitívnek számító idegrendszeri kapcsolatokat (eredménye a regresszió) , hogy a második fázisban bonyolultabb idegrendszeri kapcsolatokat hozzon létre.
(Eredménye: bonyolultabb gondolkodásra, mozgásra való képesség; kiegyensúlyozottabb teherbírás szellemileg, fizikailag, lelkileg)
Gyakorlatilag az idegrendszer „újrahúzza magát”.
Fontos, hogy a szülő tudatosítsa magában és a gyerekben is, hogy minden rendben van, ez egy átmeneti állapot, amit türelemmel, együttérzéssel könnyen át lehet vészelni.
Vannak gyerekek, akiknél nagyon látványosan jelenik meg, és vannak akiknél szinte észrevehetetlen. Ez attól is függ, milyen korai életkorban történt az eslő idegrendszeri elakadás, elmaradás. Eddig kell ugyanis „visszamenni”, emiatt ennek az életkornak a sajátosságait hozhatja viselkedésben a gyermek.
Ha a többi pedagógusnak is jelzi a szülő a regressziót, akkor ők is tudatosan, toleránsan tudnak segíteni ebben a szakaszban.
Alapozó mozgásterápia XVII. kerület – 17.
Fejlesztés sikerének fő összetevői:
Amit egy szülő hozzá tud tenni az alapozó terápia sikeres kimeneteléhez:
-tudatosítja magában és elfogadja, hogy gyermekének bizonyos területen elmaradása van,
amiben a torna segíteni fog
-rendszeresen, MINDEN HÉTEN 2x biztosítja, hogy gyermeke eljusson a foglalkozásokra (betegség, egyéb sürgős helyzetek kivételt képeznek)
-mikor a gyermek motiválatlan, akkor is szem előtt tartja a szülő, hogy miért kezdték el a tornát, és viszi a gyermeket a foglalkozásokra, bíztatja őt-minimálisra csökkenti, esetleg megszünteti a napi monitor/monitorok előtt töltött „játékidőt”
-az órára nem monitor mellől érkezik a gyermek
Amit a TERAPEUTA tud hozzátenni:-kompetenciája (végzettség, pontos felmérés, fejlesztési terv mentén való haladás)-pozitív értékelés, visszajelzés a gyermek felé-regresszió időszakában fokozott türelemmel való segítségnyújtás
Alapozó mozgásterápia XVII. kerület- 17.
Bízunk benne, hogy közös munkánk gyümölcse egy boldogabb, kiegyensúlyozottabb jövőt ad a gyermekeknek.
Szponzorált oldalak: Sofőrszolgálat Budapest – szakember kereső Budapest – karate XVII. kerület –
Anti aging kezelés – Piócás kezelés
